Biomet is now Zimmer Biomet

X

Oświadczenie

Niniejsza strona internetowa może przesyłać pliki cookie na komputer użytkownika. Ogólne informacje na temat plików cookie oraz opis rodzajów cookie instalowanych przez naszą stronę internetową zawarte są w Polityce Biomet dotyczącej plików cookie. Sposób zarządzania plikami cookie oraz możliwości zapobiegania ich instalacji opisano na stronie All About Cookies. Dalsze korzystanie ze strony internetowej Biomet jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na instalację jednego lub kilku plików cookie na Państwa komputerze.

Biomet
 
 

Informacje dla Pacjentów

Życie z chorobą zwyrodnieniową

Jakie ćwiczenia mogę wykonywać, aby wspomóc moje leczenie?


Ćwiczenia fizyczne są integralną częścią leczenia choroby zwyrodnieniowej. Ćwiczenia same w sobie nie spowodują zużycia Twoich stawów. Aktywność taka jak chodzenie, pływanie, czy uprawianie ogródka pomogą wzmocnić Twoje kości, a stawy utrzymać w odpowiednim zwarciu.


PRZED ROZPOCZĘCIEM JAKICHKOLWIEK ĆWICZEŃ SKONSULTUJ SIĘ ZE SWOIM LEKARZEM


Wzmacnianie
Obrzęk i ból stawów powodują zmniejszenie siły mięśniowej, co stanowi duży problem. Silne mięśnie pomagają w absorpcji sił działających na organizm, wspomaga stawy i chronią przed kontuzjami. Badania wykazały, że wzmocnienie bioder, kolan i stawów skokowych prowadzi do lepszego zbilansowania. Twój lekarz i fizjoterapeuta pomogą Ci dobrać odpowiedni program ćwiczeń wzmacniających, jeśli będziesz ich potrzebować


Rozciąganie
Giętkość jest niezbędna dla komfortowego poruszania się podczas ćwiczeń, czy codziennych aktywności. Ruch w stawie pozwala również na nawilżenie stawu i odżywienie chrząstki. Generalnie rozciąganie jest tolerowane w życiu codziennymi ponieważ są to doskonałe ćwiczenia relaksujące. Twój lekarz pomoże Ci dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń rozciągających w zależności od potrzeb.

Ćwiczenia w wodzie
Ćwiczenia w wodzie są doskonałą formą ćwiczeń dla ludzi zmagających się z bólem i chorobą zwyrodnieniową. Gęstość wody również chroni Twoje stawy przed urazami bezpośrednimi. Woda również stawia opór przez co sprzyja ćwiczeniom wzmacniającym. Zapytaj swojego lekarza o zajęcia w wodzie w pobliżu.


Chodzenie
Chodzenie to doskonałe ćwiczenie wzmacniające dla wszystkich, również dla ludzi dotkniętych chorobą zwyrodnieniową. Zasięgnij porady swojego lekarza co do środków ostrożności i ewentualnych zaleceń.

Rozpoczynamy:
•    Zasięgnij porady swojego terapeuty, który pomoże Ci w ułożeniu indywidualnego planu treningowego
•    Stwórz plan! Spisz go! Ustal cele!
•    Ćwicz codziennie o tej samej godzinie, dzięki czemu wejdzie Ci to w nawyk
•    Znajdź sobie „partnera” do ćwiczeń
•    Poszukaj odpowiedniej grupy treningowej
•    Miej nawyk powtarzania pewnych ćwiczeń codziennie. W czasie dni, kiedy ból staje się silniejszy podejmij starania, nawet jeśli są to tylko delikatne ćwiczenia rozciągające
•    Urozmaić swoje ćwiczenia, zastosuj system rotacyjny


OCEŃ SWOJE POSTĘPY I CIESZ SIĘ Z SUKCESÓW


Kiedy uznać, że wystarczy?
Jeśli zauważysz brzęknięcie stawów, zmniejszy się zakres ruchów, zaczniesz odczuwać niezwykłe lub ciągłe zmęczenie lub ciągły ból może to oznaczać, że ćwiczysz zbyt dużo. Powinieneś odczuwać bóle mięśni zwłaszcza kiedy zaczynasz lub zmieniasz zestaw ćwiczeń. Ból stawów nie powinien trwać dłużej niż kilka godzin po zakończeniu treningu.


Mechanika ciała
Mechanika ciała jest tak skonstruowana, że prawidłowa postawa wraz z ćwiczeniami fizycznymi zapewnia balans mięśni strukturalnych i pomaga w usunięciu napięcia mięśni i stawów. Odpowiednia mechanika ciała może doprowadzić do bardziej efektywnego użycia Twojego ciała i obniżeniu napięcia stawów. Następujące porady dotyczące postawy ciała mogą być pomocne:
•    Unikaj garbienia się; stój wyprostowany/-a
•    Unikaj niskich siedzeń, by obniżyć siły stresowe działające na Twoje stawy kolanowe i biodrowe w czasie siedzenia i podczas wstawania
•    W czasie podróży wstawaj i chodź co godzinę, aby uniknąć sztywności stawów
•    Unikaj przeciążeń dla stawów (np.: bieganie, skakanie)
•    Ogranicz wspinaczki (np.: chodzenie po schodach, wycieczki górskie)